Článok

 

Phishing: Podvodné emaily prezlečené do obleku

Podvodníci dokážu byť takí presvedčiví, že im ľudia dajú peniaze dobrovoľne. Tu je návod na to, ako sa nenechať dobehnúť.

V počiatkoch každého nového a dynamicky sa rozvíjajúceho odvetvia majú podvodníci ľahší život, ako inde. Takýmto prostredím boli kedysi aj transakcie cez internet. Štandardy neboli dobre definované, regulácia bola minimálna, ľudia neskúsení. Riziko podvodu bolo vyššie a ochranným mechanizmom chvíľu trvalo, kým sa prispôsobili novej situácii.

Aj platba v eshope bola ešte nie tak dávno synonymom kroku do prázdna, pričom dnes je to jedna z najbežnejších vecí, ktoré denne robíme.

Čoskoro sa však ochranné prvky v online prostredí stali takými prepracovanými, že sa najslabším článkom pri ochrane peňazí stal sám používateľ. Jednoduchšie, než nabúrať niekomu účet “silou”, je použiť prepracovanú lesť a využiť ľudskú nepozornosť.

A práve dôverčivosť a nepozornosť podvodníci využívajú pri phishingu, ktorým sa snažia napodobniť komunikáciu dôveryhodných inštitúcií, akými sú banky alebo kartové spoločnosti.

Ich cieľom je pod nejakou zámienkou od ľudí vylákať údaje potrebné na manipuláciu s ich peniazmi, použitím seriózne sa tváriacej napodobeniny e-mailu finančnej inštitúcie.

Takýto e-mail môže slúžiť aj ako návnada, vďaka ktorej sa má adresát prekliknúť na podvodnú stránku, ktorá bude požadovať zadanie citlivých údajov (napríklad na účely ich overenia), alebo bude užívateľa nabádať na inštaláciu škodlivého softvéru.

Prenesené z online prostredia do reálneho sveta, predstavte si, že vám niekto pošle na (nie celkom podarenej) napodobenine hlavičkového papiera výzvu, na zaplatenie nejakej sumy alebo na potvrdenie správnosti osobných údajov.

Je vám jasné, že banka by od vás nikdy nič také poštou nežiadala. V online prostredí, kde je človek vystavený množstvu vnemov a spracúva kvantum informácií, je jednoduchšie stratiť opatrnosť.

Pri phishingu je to podobné, ako s falošnými bankovkami. Podvod viete jednoducho odhaliť na základe niekoľkých charakteristických znakov.

Ako postupovať proti phishingu

Ak máte podozrenie, že ste dostali falošný emaill, v žiadnom prípade naň neodpovedajte, neotvárajte prílohy a ani neklikajte na žiadne linky.

Zavolajte na našu linku DIALOG Live na čísle *1100, kde si môžete pravosť e-mailu overiť a nahlásiť podozrivé aktivity. Na toto číslo nám zavolajte aj v prípade, že ste na podvodný e-mail už reagovali, alebo zadali údaje na falošnej stránke.

Jeden telefonát navyše stojí za ušetrené nepríjemnosti. Okrem toho majte vždy na pamäti, že Tatra banka nikdy od klientov nežiada citlivé údaje vyššie uvedenými spôsobmi.

 
 

Mohlo by vás zaujímať