Článok

MobilePayTB

Ako prebieha bezkontaktná platba (fotopríbeh)

Otestovali sme pre vás platenie mobilom priamo v obchode. Pozrite si na fotkách, čo robiť, keď narýchlo potrebuje zaplatiť drobnosť alebo aj väčší nákup.

Konečne sa v slovenskom obchode dá zaplatiť NFC mobilom

Prišli sme do bežného obchodu z reťazca potravín nakúpiť pár drobností. Pri pokladni sme namiesto peňaženky, bola niekde v taške, držali mobil s O2 NFC SIM kartou a aktivovanou službou Bezkontaktné mobilné platby od Tatra banky. Mobil je vždy skôr po ruke. V tomto konkrétnom prípade sme použili model Sony Xperia P. Tento telefón zatiaľ nie je oficiálne uvedený na stránke www.bezkontaktneplatby.sk. Pri NFC mobiloch je preto vždy lepšie kontaktovať O2 guru, ktorý vám potvrdí či sa vašim mobilom dá, alebo nedá platiť. Nám platby fungovali bez problémov.

Tento druh platenia ešte priťahuje trochu pozornosť okolia. Bezkontaktné platenie kartou je už pomerne bežné, no vytiahnuť namiesto peňaženky smartfón je pomerne čerstvá záležitosť. Funguje ale bezproblémovo. Vyskúšali sme nakupovať drobnosť pod 20 eur a potom aj väčší nákup v hodnote nad 20 eur. To je totiž hranica, kedy už je z bezpečnostných dôvodov nutné zadávať PIN.

Pred platbou si ešte môžete pozrieť nastavenia a určiť, či si zvolíte automatické alebo manuálne platby. Rozdiel je len v tom, že pri manuálnych platbách sa PIN musí zadávať vždy. Pri automatických až pri sume nad 20 eur.

Neskutočne rýchla platba za drobné nákupy

Často sa stáva, že človek potrebuje narýchlo len nejakú drobnosť a hľadanie drobných či výdavky z papierových bankoviek len zdržujú. Presne na takého prípady je platenie mobilom ako stvorené. Na termináli sú pokyny pre priloženie karty na zaplatenie sumy pol eura.

Keďže sme mali aktivované automatické platby a tovar nepresiahol 20 eur, netreba zadávať žiadne potvrdzovacie heslá ani PIN kódy. Telefón nemusí mať odblokovanú obrazovku. Stačí sa dotknúť terminálu, smartfón zavibruje a z pokladne už lezie účet. Môžeme bežať na vlak s pepermintovým dychom.

Nad 20 eur a stále bezkontaktne

V inom prípade sa postupuje inak. Nakúpili sme kozmetiku a potraviny, spolu za necelých 26 eur. Znova sme vyzvaní na priloženie karty. V tomto prípade teda smartfónu s NFC čipom a špeciálnou O2 SIM kartou.

Vibrovanie a zvukový signál hneď upozornia, že toto už je nad limit automatickej platby a je nutné zadať PIN kód. Na obrazovke mobilu je aj suma a dátum pripravovanej platby.

Po zadaní správneho kódu sa zobrazí veľké upozornenie, že overenie prebehlo v poriadku a pre dokončenie transakcie už stačí len priložiť Xperiu P znova k terminálu. Stále je tu aj možnosť platbu zrušiť.

Hotovo. Zaplatené online. Prehľadne zobrazená suma, dátum a čas. Kto vie, možno sa v neďalekej budúcnosti dočkáme aj toho, že okrem sumy bude vedieť pokladňa poslať mobilu aj presný zoznam nakúpených vecí. Potom mobil zavibroval ešte raz. To prišla potvrdzovacia SMS o pohybe na účte.

Aj v prípade bezkontaktnej platby je každý predajca povinný vystaviť pokladničný blok. A tiež potvrdenie o online platbe, presne ako v prípade platby bežnou platobnou kartou. Celé platenie prebehlo odhadom trojnásobne rýchlejšie, než keby sme ťahali bankovky a mince z peňaženky. NFC terminál by mohol mať každý jeden predajca, ušetrilo by to im aj nám kopec času.